VŠAK Chemie

  • Domů
  • Články
  • Nástěnka
  • Galerie
  • Staré stránky
  • Přihlášení

VŠAK

  • Domů
  • Oddíl
  • Horoškola
  • Články
    •    Hory
    •    Skály
    •    Ostatní
  • Aktuality
  • Akce
  • Nástěnka
  • Ze života oddílu
  • Galerie
  • Ankety
  • Odkazy


Etika na písku
Napsal uživatel Špicál   
Pondělí, 01 Září 2014 09:02

Malé zamyšlení nad pískařskou etikou. Všechny body mají více úhlů pohledu, nelze najednou všechny postihnout. Vnímání pomůcek a přístupů je také různé oblast od oblasti (hlavně mágo). Zcela jsem také opominul pohled "legálnosti" použití - pravidla ochrany přírody. I když důsledky použití některých zmíněných pomůcek do této oblasti zasahují.

U většiny záležitostí bych volil přístup "používat s rozumem".

 

UFO - asi takhle: "na UFO se dívám jako na pomůcku, která může snadno degradovat cestu a není pro mě v souladu s tradicí lezení na písku", viz. http://www.piskari.cz/cs/piskarske-desatero/

Prostě nahrazuju vlastní um a odvahu ufem (v cestách, který někdo dobrej vylezl bez něj). Proto používejte s rozumem - v případech kdy je opravdu potřeba (nebezpečný pád apod.).

 

Mágo - vysušením rukou zvyšuje tření a usnadňuje výstup. Nicméně v ideálních podmínkách se většina cest dá vylézt "bez" skoro stejně lehce. V podstatě se tedy hlavně jedná o srovnání podmínek, pokud není ideální teplota/vlhkost/tření. Z tohoto pohledu mi přijde použití v těžších cestách (např. Xa a výš) rozumné. Použití ve středně těžkých cestách diskutabilní (kolem IXa). V lehčích by to mělo jít bez.

K zamyšlení 1: I v lehčích cestách se exponované chyty zanesou a ničí potem (hnusný ošmatlaný černý díry, určitě znáte).

K zamyšlení 2: Prášit co nejmíň. Čistit! Čistit i natečkované stupy. Nečárkovat chyty.

K zamyšlení 3: Použití mg zvyšuje bezpečnost lezce. Můj osobní názor - raději prášit a mít v cestě polovinu fixního jištění, nežli opačný přístup.

K zamyšlení 4: Použití mg vs. použití ufa a rukavic - co usnadňuje výstup více? co je z pohledu etiky přijatelnější?

 

Rukavice, hadinky, lezečky - další pomůcky usnadňující výstup. Jejich použití je tak rozšířené, že jsou z pohledu etiky přijaté jako "standard". I když rukavice ulehčují spoustu spár také zásadně - zkuste si to "s" a "bez".

 

Dojišťování cest - nepřijatelné, respektive jen pokud se jedná o nahrazení původního přírodního jištění nebo objektivně nebezpečnou cestu (rozhodnutí VK).

 

Borhákové žebříky a "přejištěné cesty" - Tady bych si dovolil nesouhlasit s Tomajdou, který žádné "příliš dobře zajištěné" cesty nezná. V obtížnostech kde se pohybuje on bych nepolemizoval, problém je u lehkých cest (kolem VIIb). Příliš mnoho borháků ve spojení s mágem a oblíbeností je cesta do pekla, je jen otázka času kdy se cesta zničí, případně nastane komplikace v oblasti z důvodu příliš vysoké návštěvnosti. Viz spaní na Labské stráni. Trochu se v téhle souvislosti bojim o budoucnost Panťáku.

 

Hvězdičky v průvodci, informace na netu - příliš dobrá informovanost zvětšuje zatížení oblíbených a pro masu přijatelných cest. Znáte to: "vyjedu si z databáze cesty s hvězdičkama, z těch vyberu ty co jsou dobře odjištěný, a ty polezu".

 

Lezení za mokra, časový limit po dešti - problematická záležitost, liší se oblast od oblasti a cestu od cesty. Jako etalon bych bral v každé oblasti přístup místních lezců a pak už je to na svědomí každého z nás. Mokré a vlhké cesty každopádně nelezte.

 

 

 

 

Komentáře  

 
# Uf, uf... — Šimi 2014-09-03 11:45
O tom, že Ufo často degraduje psychickou stránku cesty, není pochyb. Zase na druhou stranu se mě osobně díky ufonům otevřela cesta do světa spár a troufnu si i do těch, kde si holt nejsem jistý dostatkem techniky. Prostě kompenzuju její nedostatek, ale o to snadněji se učí. Zase na druhou stranu skálu to neničí, tak výčitky moc nemám. ;-)

Rukavice s lepičkou jednoznačně taky považuju za výrazný usnadnění. Proti tejpům nebo rukavicím bez ní je rozdíl zásadní, jak píšeš. O holých rukách nemluvě...

Jsa duší klasikem, mágo na písku v tradičních oblastech a klasických cestách zásadně odmítám. Pokud si ho někdo vezme do IX nebo X, tak mě to ani tam žíly netrhá, ale v VII mě to fakt sere. V tom je zlatej Skalák a celkem i Prachov, kde se to dodržuje a docela i hlídá.
V Labáku je bohužel stav jaký je a člověk je tam skoro za trotla, když si mágo nevezme. Ale každý by se měl naučit ho používat střídmě a ne ruku po loket do mága a plácnout na chyt, jak se často vidí. :-(
 
 
# Ufa, atd. — Polák Jan 2014-09-03 20:53
Nemaje heslo, píšu před Honzu.
Ufo – zajímavá úvaha, ale na druhou stranu, kdo dneska leze na písku se třema lanovicema? Všichni jsme ověšení coby koráby válečné speciálníma smyčkama a karabinama (ploché duté popruhy, chlupatice na malé hroty, expresky, apod.), o kterých si Smítka mohl nechat jen zdát. Nemluvě o sedáku a dalších vymoženostech (tuhle si mě na Panťáku podal Zvířecák za to, že mám na hlavě helmu). Prostě nová technologie na kterou si všichni za pár let zvyknou.

Mágo – neuznávám „používat s rozumem“. Jednou je to zakázaný, tak nebudu pokoušet ochranáře. A navíc když se dají dělat Xbčka bez mága, tak nevím proč by se mělo používat v lehčích cestách. Viz lezení na Panťáku – kdo tam používá mágo s rozumem?

Rukavice, lezečky – řeší se problém potu na chytech :-) . Podle doporučení zkušeného spáraře je dobré lézt zásadně bez rukavic. Když se člověk v některé cestě dostane do spáry, nemusí se tam klepat strachy, že se v tom neudrží. A velice rychle se naučí, jak se nesedřít. A pískaři vědí, že některé cesty na písku jsou bez lezeček lehčí :-) .
Ostatní body - souhlas
Ivča
 
 
# Furt to samý — Párty 2014-09-04 08:26
S Ufama souhlas se Šimim, rozhodně to člověka "pustí" do cest kam by si jinak netroufl (i když chce to s velkym rozmyslel, páč ani ufo neni všespásný..), krom toho spáry tou zvýšenou lezeností trpěj nejmíň. Rukavice s lepičkou sou usnadnění, pokud se s tou rukavicí do spáry vejdeš :) S mágem taky souhlas, Skalák je jasnej, že nikde, Levej je jasnej že všude, v Ádru myslim celkem koexistujou bandy místňáků "bez" a "s", krom toho to tam ty opravdovy ochranáře (co choděj těma skalama) trápí asi ze všeho nejmíň, takže je to spíš niterná interní lezecká záležitost. Čistit. Hodně. To se třeba na Panťáku nedělá a je tot rochu škoda. A dojišťování. Je jasný, že ty písky tu nebudou furt. Taky je jasný, že lezců je čím dál víc a blbě odjištěný cesty se nepolezou, takže nejvíc budou trpět ty dobře zajištěný o kterejch se to ví a už se lezou. Takže přinejmenšim kvalitní info (Pískaři..) se šikne, páč to lidi víc rozprostře. Dojištění (na tvrdym materiálu) myslim nemusí bejt úplně na škodu. Padání na zem je málokdy zdravý.
 
 
# Dobře, — LeoN 2014-09-04 13:16
že se otevírá tato diskuze, ale radši bych s ní pokračoval někde v hospodě :-) Zde jen dvě věci:

Ufony - nemám s nimi problém, ale jestli si lidi budou brát třeba ty malé velikosti vyloženě místo smyček, tak to bude škoda. Každopádně je třeba mít na paměti i toto: www.obrworks.cz/o-vklinencich-ufo/kam-ufo-nepatri/ Pokrok ale nezastavíš - viz např. friendy.

Lezení na mokrym - s radou držet se místňáků bych byl opatrný (není pro každého a také ne každý místňák to má v hlavě v pořádku), stejně jako s barvičkami na webu horosvazu a podobně. Poslední dobou se mi zdá, že to nabírá dost špatnej směr.
 
 
# Pohled klasika — Jura 2014-09-23 13:16
Moje názory jsou striktní:
A) Mágo = umělá pomůcka, poškozující skálu. (nedejme se mýlit, že ji konzervuje, to je pravda, ale poškození je v zamazání původní drsnosti chytů.) Ten, kdo ho na dané cestě použil první, byl bezohledný sobec, který zkazil dalším požitek a donutil je také sahat do pytlíku.

B) Proč se důsledně neuvádí v průvodcích:
1) lezeno bez mága,
2) lezeno s mágem?
Pak by bylo jasné, že kdo prášil na cestě půvedně lezené bez prášku, nemůže se zapsat. Že už jsou chyty za ta léta opocené, to je pravda, zato máme lepší botičky a tréning z překližky, na rozdíl od průkopníků. Stačí na to jít k večeru, když už mám drsné prsty. Ale lenost a touha po snadném úspěchu vítězí.

C) Borháky na písku - zakázat, nebo jen se souhlasem VK. Degradují písek na obyčejné cvičné skály až na překližku. Proč se tam pořád někdo dere se svým slabým uměním, když potřebuje odskakovat po dvou metrech, proč nepočká, až přijde někdo lepší? V tom je ta poezie skal, ty touhy, ono by to šlo, ale ... A nakonec to někdo udělá.

D) Dojišťování cest = často neodůvodněný hnus. Viz např. dojišťování Sládkových cest na Mařence a zejména Mikulášská v Srbsku, zprasená Petrem Reschem. Jakým právem dal BH 3m nad zem, do trojkové Přátelské cesty, když prvovýstupce vylezl 5m a dal 1. skobu? Dřív bylo v pravidlech, že k dojištění je potřeba souhlas prvovýstupce.

Takže pivečko a pohodlíčko!
 
 
# Jura - dodatek — Jura 2014-09-23 22:03
E) A vůbec. Mrkněte se na Údolní třináctou v Dešťovém údolí ... a pokračujte. První přelez Mg po 30 letech. A tolik nadávek najednou jsem snad v životě neslyšel – tam by se asi kroužek přidat mohl ...
 
 
+2 # Ufo — Jiří Šplíchal 2014-12-29 17:05
Doplňuju hodně střízlivej pohled od Smolka (okopírováno z boulder.cz): UFO nepoužívam! Ak dnes spraví niekto novú cestu a použije v nej UFO tak to beriem! Proste do knižky napíše vylezené s ufom a je to. Ale ak niekto lezie starú vec vyhlásenú tým, že to nejde zaistiť slučkami, je to odvážne a on to zaistí ufami tak to je podľa mňa degradácia tej cesty a toho výkonu! Už teraz keď príde niekto večer do hospody a pochváli sa nejakou vážnejšou vecou tak prvé, čo sa ho ľudia spítajú je či to vyliezol ,,S,, alebo ,,Bez,, :). Keď povie ,,S,, tak mávnu rukou a kalí sa ďalej :)
 
Obnovit seznam komentářů
RSS informační kanál kometářů k tomuto článku.
JComments
VŠAK Chemie, Powered by Joomla!   Admin